18 de febrer 2007

Així estan els Consells...i així els volem millorar...


L'agenda 21 considera important publicar els resultats sobre l'avaluació dels consells de medi ambient, perquè ens sentim identificats. Segons l'estudi fet per la Diputació sobre 20 experiències a la província de Barcelona així tenim l'estat de salut dels nostres consells:

1.Els consells acostumen a ser espais poc flexibles i impermeables i els temes que es porten a debat no sempre són rellevants i estratègics.
2.Els consells són espais majoritàriament informatius on sovint no s'aconsegueix crear espais reals de deliberació.
3.Els consells compten amb recursos humans insuficients per a la seva gestió i dinamització. 4.Els participants tenen poc coneixement de la incidència real del treball del consell en les polítiques de medi ambient.
5.El compromís dels participants disminueix amb el pas del temps i manca de representativitat dels mateixos (sobretot entitats), i per tant també disminueix la implicació de la societt civil en les polítiques de medi ambient i sostenibilitat.
6.Els consells no es consideren canal estratègic i preferent de l'administració en el disseny de les polítiques de medi ambient i sostenibilitat del municipi.
Alguns dels que vam assistir a la trobada, vam pensar que els resultats "eren forts" i que hi havia la "voluntat" de persones que participaven que no estaven reflectides en l'estudi.
Les proposte se solució:
1. Promoure els consells com a espais de participació oberts (que permetin la participació a totes les entitats del municipi, sectors socials, econòmics, polítics i a qualsevol persona interessada a participar) amb uns estatuts més flexibles per aconseguir una representativitat de tots els sectors de la població i de la pluralitat d'interessos afectats per les polítiques de sostenibilitat.
2. Facilitar que els consells siguin espais interrelacionats amb altres estructures participatives del municipi, i que s'emmarquin en una estratègia participativa global que impregni l'acció de govern de l'Ajuntament.
3. Crear, a l'inici de cada legislatura, un marc deliberatiu mitjançant la definició i priorització dels temes a treballar en el consell, comptant amb la participació dels membres del consell. Aquest punt ha generat força debat perquè els assistents consideren que cal donar a aquests espais poder per decidir els temes que volen treballar. Així doncs, s'ha reescrit el text, que finalment ha quedat: 'El consell ha de decidir els temes a tractar i ha d'estructurar la manera de debatre'ls'
4. Garantir les condicions que fan possible la deliberació, redefinint l'objectiu dels plenaris i dels grups de treball, revisant la freqüència de reunions i donant estabilitat a les trobades i proporcionant informació exhaustiva i plural abans d'iniciar els debats.
5. Comptar, a les sessions plenàries dels consells, amb la presència d'actors rellevants, representants polítics i tècnics, imprescindibles per introduir matisos en les deliberacions sobre accions de govern.
6. Potenciar la visibilitat dels consells a la ciutadania, donant a conèixer els seus objectius, els temes que tracten i els resultats del seu treball utilitzant diversos canals comunicatius.
7. Incrementar el suport als consells introduint eines de dinamització dels debats i facilitant la formació dels responsables i tècnics dels consells en matèria de participació ciutadana. En aquest punt s'ha acordat d'ampliar les persones que reben la formació a tots els integrants dels consells, ja que es considera que adreçar aquesta eina a tothom pot millorar les dinàmiques de participació en aquests espais. Alguns assistents han volgut alertar, però, que aquestes eines de dinamització no comportin una actitud de tutela paternalista de l'administració amb les persones que participen als consells.
8. Fer dels consells espais reals de participació, on es discuteixen temes sobre els quals els participants tinguin capacitat d'influència i on es tinguin en compte els debats i propostes que es puguin generar. Per la majoria de participants, aquest darrer punt inclou un concepte difícil de concretar que és la 'capacitat d'influència'. En aquest sentit, alguns dels que han pres la paraula han valorat que hi ha un problema de fons que és que majoritàriament els governs locals no estan d'acord amb les propostes que fan els consells i, per tant, no les apliquen. Així doncs, la proposta és que els consells aconsegueixin la complicitat de la ciutadania per tenir més capacitat d'influència en els governs. Finalment, els participants han volgut incloure un nou punt sobre un tema que ha centrat el debat en diversos moments de la trobada:
9. Qualsevol cosa que es discuteixi en el consell ha de comportar un pronunciament dels responsables polítics.
Agenda 21 de Santa Eulàlia de Ronçana: Persones, Informació i participació

Etiquetes de comentaris: