23 de novembre 2006

Societat civil en marxa!














En Blai A Dupasquier Delegat PTP Vallès Oriental, ens a fet arribar a l'agenda 21 SER una convocatòria del manifest per a un millor transport públic de rodalies.
També us fem arribar la convocatòria d'una concentració que es farà a l'Estació de Sants el dia 29.
Els ciutadans no s'equivoquen. No volem més carreteres, no fan falta, el que es necessita és acció directa sobre la millora del transport públic. No necessitem que l'administració doni suport a la "cultura del cotxe". Volem servei públic, és un qüestió d'INTERÉS GENERAL.



MANIFEST.


Defensem els trens de tothom !!!
Renfe està patint a Catalunya una crisi sense precedents en la història recent del nostre transport públic. Retards diaris i una avaria greu cada quatre dies són conseqüència directa del desinterès d’unes administracions més preocupades per la construcció del tren d’alta velocitat que pel manteniment i ampliació dels nostres trens de cada dia: Rodalies i Regionals. Aquests trens, els únics de Renfe a l’abast de tothom, transportaran enguany quasi 130 milions d’usuaris a Catalunya, moltes vegades més viatgers que els de l’elitista AVE. La recent destitució del gerent de Rodalies de Barcelona, així com el paquet de promeses presentades a corre-cuita, són una cortina de fum dels autèntics responsables d’aquest desgavell ferroviari: el Ministeri de Foment, que és qui controla Renfe i l’Administrador d’Infrastructures Ferroviàries (Adif).
Els darrers dos mesos, el desastre en què s’ha convertit Rodalies i Regionals ha perjudicat a mig milió d’usuaris i gairebé 3.000 trens, fent-nos perdre 20 milions d’euros.
Tots aquests despropòsits tenen una arrel coneguda: des de 1992 els trens de Rodalies han doblat els seus passatgers, però a cada quilòmetre de via el Ministeri de Foment ha invertit molt poc, nou vegades menys que la Generalitat a les vies d’FGC. Malgrat el gran increment d’usuaris, Renfe i Adif no han estat a l’alçada i han permès una degradació creixent del servei. Han suprimit els interventors dels trens, han reduït la presència dels caps d’estació i han fet un manteniment precari de les instal·lacions. La capacitat de les vies no només no s’ha incrementat sinó que en alguns casos s’ha reduït i quasi totes les estacions presenten un disseny, capacitat i accessibilitat totalment obsolets. Les conseqüències de tot plegat ja estaven anunciades per diverses entitats: col·lapse de trens i estacions, vandalisme i inseguretat, frau i permanent insatisfacció dels viatgers. Abans de les obres de l’AVE, l’Associació per a la Promoció del Transport Públic ja havia presentat diversos informes en què es demostrava que hi havia un elevat grau de congestió i que la xarxa de Rodalies tenia problemes. Però Renfe va respondre-hi desmentint-ne els resultats, sense proposar, però, cap millora concreta. Encara estem esperant resposta a les 10.000 signatures que es van lliurar a la Delegació del Govern.
La priorització de l’AVE per damunt de l’interès general no ha fet sinó agreujar uns problemes endèmics que Renfe arrossegava des de 1996. El Ministeri de Foment, recolzat per la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona, va situar com a objectiu central l’arribada de l’AVE a Sants en el 2007, un termini més polític que tècnic que, com s’ha vist, ha suposat perjudicar greument el dret a la mobilitat de milers de treballadors i estudiants. Fins i tot el Col·legi d’Enginyers de Camins ha denunciat aquesta qüestió.
La presentació ara "in extremis" d’un pla de xoc per a Rodalies amb grans xifres, sembla més una fugida endavant que un pla creïble que pugui canviar en poc temps la tendència d’anys de desordre, pasotisme i maltractament a l’usuari. És que els increments substancials de personal i nous trens promesos no eren necessaris des de fa molts anys enrera? Per què el personal per mantenir trens i estacions tampoc ha estat necessari fins ara? Per què les reivindicacions d’associacions, sindicats i ajuntaments no s’han escoltat fins que el sistema s’ha col·lapsat? L’estructura malmesa de Renfe no aporta garanties de millora i genera desconfiança. Donada la gravetat de la situació cal que la Generalitat intervingui immediatament l’empresa pública Renfe per iniciar un procés de sanejament i represa de la qualitat del servei, seguint el model aplicat amb èxit als FGC.
És per això que els usuaris de Renfe a Catalunya exigim:
• Que mai més s’atropellin els interessos generals per culpa de l’alta velocitat. Cal que les obres d’entrada a Barcelona es facin amb totes les precaucions i seguretat. Si és necessari s’ha de retardar l’arribada de l’AVE a Sants i ubicar una terminal provisional a algun punt proper a Barcelona, ben connectat en transport públic. Després de tants anys d’espera, no val la pena sacrificar més els trens de tothom per avançar el tren de pocs, l’AVE, uns pocs mesos.
• Indemnitzacions pel mal servei suportat en el passat; Renfe té un deute amb la societat que cal compensar.
• Creació d’una comissió d’usuaris que segueixi els compliments del pla de xoc del Ministeri de Foment i doni veu als soferts clients.
• Millora del tracte als usuaris per part de Renfe, i garantia d’un transport alternatiu en cas de fallida del servei ferroviari.
• Intervenció de Renfe per part de la Generalitat de Catalunya.
Per això convidem a tots els usuaris de Renfe a manifestar el seu descontentament pel funcionament dels serveis a través d’una concentració el proper el dimecres, 29 de novembre, a les 19:00 hores, davant de l’Estació de Sants, sortida Plaça dels Països Catalans.
Barcelona, 23 de novembre de 2006
Associació per a la Promoció del Transport Públic
Comissions Obreres de Catalunya
Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya


Agenda 21 de Santa Eulàlia de Ronçana: Persones, informació i participació

Etiquetes de comentaris: